Priprema za kraj školske godine
Proljeće je mnogima najdraže godišnje doba, međutim, mnogi ga povezuju i s nekim ne tako ugodnim stvarima. Prisutan je proljetni umor, zasićenje, a kraj školske godine sve je bliži. Pojačava se pritisak u školi, pišu se testovi, puno je usmenog ispitivanja. U trenutku pisanja ovog članka do kraja školske godine ostalo je još samo šest tjedana! Uz sve navedeno, posljednjih godinu dana je svima otežano učenje i planiranje školskih i svih drugih aktivnosti zbog pandemije virusa COVID-19. Roditelji i učitelji od danas do sutra doznaju ponovno kreće online nastava i da je razred u samoizolaciji. To za sve znači brzu reorganizaciju posla i obiteljskog života.
Sve to kod djece i mladih, ali i kod roditelja pojačava nemir. Nervozni su i iscrpljeni zbog stalnih promjena i dugotrajnog i teškog razdoblja kojem se još uvijek ne nazire kraj. Pojačava se anksioznost i depresija. Međutim, i u ovim izvanrednim okolnostima potrebno je učiti, sakupiti što bolje ocjene, upisati se u srednju školu ili na fakultet.
Kako roditelji mogu pomoći u ovoj situaciji? Kako pružiti podršku svojoj djeci da to prebrode, a da pritom ne pojačavaju pritisak na dijete ili na školu odnosno na učitelje? Ukoliko postoje određene poteškoće u školi, potrebno je reagirati na vrijeme, porazgovarati s učiteljima. Pritom je važno nastojati objektivno sagledati problem, bez napadanja i dramatiziranja. Prijetnje nikome ne čine dobro, a najmanje djetetu.
Ukoliko je potrebno, osigurajte neki oblik pomoći djetetu u savladavanju gradiva. Ispitajte ih gradivo ako to od vas zatraže i pohvalite ih ukoliko su nešto dobro naučili ili napravili. Pokažite razumijevanje za pritiske kojima su izloženi u školi, porazgovarajte s njima o tome što se događalo u školi. Nemojte ih pitati samo za ocjene, nemojte ih kuditi niti posramljivati. Ukoliko su dobili lošu ocjenu, već im je i samima dovoljno teško. izmirescort
Nećete pomoći svojoj djeci ako ih previše kontrolirate i stalno opominjete da moraju učiti ili im pak nabrajate sve „strašne stvari“ koje će im se dogoditi ukoliko ne budu učili. Ukoliko vaše dijete nije dosad razvilo radne navike, kraj školske godine baš i nije dobro vrijeme za njihovo uspostavljanje. Tome se treba posvetiti na početku iduće godine, kada je mirnije razdoblje bez testova, s manje pritisaka i kada je više prostora za mijenjanje navika. Kada dijete dođe iz škole, nemojte odmah forsirati učenje. Ono tada treba igru i odmor, uživanje u proljetnom buđenju, ispucavanje nagomilane energije koja je sputana sjedenjem u školskim klupama. Djeci treba igra uživo s vršnjacima a ne online. Naravno, igra ili opuštanje trebaju biti vremenski ograničeni, jer je potrebno učiti i napisati zadaće. Dobro je na vrijeme se organizirati i napraviti plan učenja. Ako to vaše dijete ne zna samo napraviti, pomognite mu u tome. Držite se rutine, posebno u ovim nesigurnim vremenima, jer tako imamo osjećaj sigurnosti.
Pritom nemojte raditi zadatke umjesto djece. To je poseban izazov u online uvjetima, a to za dijete to nije dobra poruka. Vi ste djeci najvažniji model i ona se na taj način neće naučiti rješavati probleme, naučit će „varati“ a usto šaljete poruku da mu ne vjerujete da ono može samo dovršiti zadatak.
Na kraju školske godine često se događa da se kod učenika pojavljuju ili pojačavaju tjelesne tegobe – povraćanje, trbobolje, glavobolje, nesanice. Sve to ukazuje na pojačani stres i veliki pritisak kojem su izloženi u školi. Učenicima je posebno teško kada znaju da će biti ispitivani i (pr)ocjenjivani, iako im je to svakodnevica. Pokušajte se sjetiti situacije u kojoj ste vi bili posljednji puta procjenjivani (pretpostavljam da su sjećanja na školska ispitivanja daleka). Ili zamislite da razgovarate sa šefom, stojite, a da vas pritom sluša još trideset vaših kolega koji čitavo vrijeme zure u vas, a on propituje koliko znate o nekoj temi vezanoj uz posao. Takve situacije djeca prolaze u školi gotovo svakodnevno. Djeci je svakako potrebna pohvala i poticaj. Oni ulažu trud, uče i važno im je da to odrasli primijete. Svi volimo biti uspješni, to nas dodatno motivira i potiče na rad.
I za kraj, dobro je završiti školsku godinu ne samo ocjenama nego i emocionalno. Tome su, između ostalog, nekada služili školski izleti ili maturalci, ali u posljednje vrijeme to nije moguće. Dobro je da se djeca na kraju godine okupe, druže, da se pozdrave međusobno i s učiteljima, a moguće je da na satu razrednika naprave plakat s važnim događajima, datumima, fotografijama događaja koji su obilježili ovu zaista neobičnu školsku godinu.
Članak napisala:
Sanda Puljiz Vidović, prof. psihologije i ravnateljica Centra za djecu mlade i obitelj Velika Gorica